Saturday, December 31, 2011

Aku yang tak salah

Salam.
alhamdulillah aku diberi lagi ruang dan kesematan untuk menghirup udara yang segar buat yang ke sekalian kalinya. Sudah lama rupanya aku tidak menulis di blog Seni Jari Ikhlas. Penghujung 2011 aku telah diselimuti dengan kesuraman.
Suram? Kenapa suram?
Aku pun tidak tahu sebab apa sebenarnya. Mungkin kerana aku rasa menyesal? mungkin kerana rasa bersalah? mungkin juga kerana aku insan yang lemah? haha. Sebenarnya aku tak salah pun.
ok, begini ceritanya. Abg Zaha minta saya menjadi pemandunya untuk ke KL, makan angin la katakan. haha Ada bersama isterinya dan anaknya 3 orang. Abg Zaha ni seorang ustaz, mengajar di Tamparuli, balik kg hujung tahun, jadi sememang dia tidak punya kenderaan di Terengganu. Abg Zaha meminjam kereta Kak Zu, jenis Nissan Sylphy, mahal kereta tu. Aku hanya menerima arahan dari Abg Zaha, kerana aku ni bolehlah siket2 tahu jln di KL tu, wpun memang selalu makan 'buah langsat free dan kadang2 berbyar'. Kami selamat sampai di rumah Abg Pi, Serdang pada petang Rabu(28,12,11). Keesokkannya kami bergerak ke Sg. Besar, Selangor, rumah Kak Zilah. Then balik semula ke Serdang pd pagi jumaat. Kemudian terus balik ke Terengganu jam 12.30 tghr, Jumaat.
Dalam perjalanan inilah telah berlakunya satu peristiwa kemalangan yang menyebabkan aku berasa bersalah, mulut org juga kata aku salah, tetapi aku masih beranggapan tak salah. haha. Traffic sewaktu perjalanan itu agak sesak, kereta terpaksa berhenti, berhenti, berhenti.. entah berapa kilometer pun aku tak pasti. sekejap lancar, sekejap sangkut. sekejap terpaksa brek dengan kuat, sekejap brek sikit je. Aku rasa biasalah tu.. Aku akui memang ada kadang2 tu aku brek mengejut, hinggakan anak saudara aku yang ter'sugun'...tp dah nak buat camana, terpaksa, tak kanlah noak cium bontot kereta orang..hehe. dlm keadaan agak letih, panas, kdg2 kita boleh hilang tumpuan. So nasihat aku, kalau nak mulakan perjalanan, pastikan anda masih segar bugar. Selepas saja Plaza Flamingo, lebuhraya MRR-2, keadaan trafik masih lagi perlahan. Ada satu ketika, kereta memang terpaksa berhenti, tak bergerak, aku tekan brek pada kali ni agak baik, dengan perlahan, bukannya mengejut, dan begitu juga dengan Myvi yang ikut di belakang juga berhenti.dlm beberapa saat sahaja ada lagi satu kereta Nissan Sunny, yg buruk tu, dengan laju, membrek keretanya dan menghasilkan bunyi yang kuat, dan gagal berheti, lalu melanggar Myvi di belakang aku, dan Myvi itu terlajak ke depan dan melanggar kereta Nissan Sylphy yang aku pandu. haha.. bangang punya kereta, hanya dlm hati, Abg aku tu kan ustaz, tak leh mencarut, sabar..haha. Kereta aku rosak bonet,lampu kiri, bumper dll. myvi tu pecah tgki air, bonet depan/blkg, bumper depan blkg, dll.yg nissan sunny tu bonet depan je kot ngan bumper. Aku memang tak biasa terlibat dengan kemalangan macam ni, di KL pulak tu.. Panik gila, terus contact Si Epit, sepupu aku yg duk atas Bukit Ukay tu. call, dia ckp duk jauh, call abg asari, duk jauh jugak, call abg shukri, thg kerja, jauh jgk. nasib baik la abg shukri ni panjang akal, suruh kawan dia datang tolong settle kn masalah. dalam masa duk tunggu tu, daha ada la 'org2' yg tak dikenali nak tolong, suruh sign la, nak bawak pergi workshop la.. Bagus betul diorang ni, tapi maaflah ye, saya dah ada 'org' yg nk dtg. Abang joey, badanya besar, dtg naik lancer gti, dia ni bukan calang-calang orang jugak kot. dia cakap, dengan keadaan blkg aku mcmtu, adik boleh balik ganu, cuma pergi buat report dulu, kemudian urusan lain tu buat di Ganu.. senang je rupanya. so, aku just follow the step. alhamdulillah, pukul 5ptg settle di balai polis Ampang, dan sampai di rumah Bari pukul 2 pagi. Sekarang urusan nak baiki kereta, dan mana2 yang berkaitan.
Dari kejadian itu, ada mulut2 yg kata kemalangan tu disebabkan aku suke brek mengejut..haha. lantak la weh. dalam kemalangan yang berlaku tu, bukan itu situasinya.
Aku sebenarnya tak salahkan??? haha.. tapi aku akui memang kadang2 aku cuai, aku akui aku memang belum cekap lagi bawak keta, tapi boleh lah noo..hehe
lepas ni nak beli kereta sendiri, accident ke ape ke, xlibatkan harta (pinjam)orang lain. so xda rasa bersalah sgt. alhamdulillah. begitulah penamat 2011 aku.

Thursday, August 18, 2011

INDAHNYA PENGERTIAN BACAAN ANTARA DUA SUJUD


Dalam kita menjalani ibadah solat, adakah kita mengetahui ke semua makna bacaan kita? Alangkah betapa indahnya jika kita mengetahui setiap bait ayat yang kita lafazkan itu. Penulis sendiri pun tidak dapat menghayati sepenuhnya makna bacaan tersebut.
Ramai ustaz memberi tips untuk khusyuk dalam solat ialah kita perlu mengetahui makna bacaan tersebut. Memang tepat sekali. Anda boleh mencubanya.
Di ruangan ini, penulis ingin berkongsi satu terjemahan dalam bacaan solat kita, iaitu bacaan Antara Dua Sujud. Maknanya cukup indah dan agung. Sama-sama kita menghayatinya.
Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)

Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)

.


Semoga dengan sedikit perkongsian ini, moga-moga kita dapat menjadi insan yang cemerlang di dunia dan di akhirat. Segala yang baik itu datangnya dari Allah, yang lemah itu datangnya dari diri saya sendiri.

Thursday, August 4, 2011

Susah? Senang? Kajian Tindakan.

Salam ramadhan.
Alhamdulillah, kini penulis di sem 8 dalam pengajian ijazah pendidikan di IPG KSM. Dalam sem ini penulis perlu memenuhi satu penulisan yang dikenali sebagai Kajian Tindakan atau Action Research. Pada sem yg sebelum ini, penulis telah menyiapkan proposalnya, dan sekarang tibalah masanya untuk membuat penulisan penuh tentang kajian ini.
Kajian ini sekali tengok secara umumnya senang. Tetapi kadang-kadang menjadi susah. hehe. Bila mood rajin, memangla rasa macam senang je, tapi kalau dah mood malas, memang la akan asa susah.
Walau apa pun alasan yang diberikan, penulis mesti menyiapkan penulisa ini sebelum syawal menjelma. Masa hanya tinggal 3 minggu sahaja lagi. Sungguh banyak kerja di saat-saat akhir ni. Kebetulan pula terdapat beberpa lagi tugasan bagi kertas subjek lain diterima. Maka bertambahlah bebanan yang harus dipikul.
Kuatkan semangat bro. haha. Masih tersenyum Hafizuddin. Ye la, tak kan la aku nak tension.
En Sulizi artis dikir barat merupakan penyelia bagi Kajian Tindakan penulis. Beliau amat bagus dalam memberi bimbingan walaupun beliau sentiasa dalam kesibukan dengan aktivitinya.
Pesanannya untuk penulis, 'Tiger(penulis), buat kerja mesti kemas, biar sesuai dengan nama gelaran Wan Tiger'.haha
insyaallah bos.
Tunggu apa lagi wei, cepat buat kerja.

Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan Mubarak

Dalam setahun, pastinya kita didatangani dengan satu bulan yang penuh dengan keberkatan. Bulan tersebut ialah Ramadhan. Ramadhan merupakan bulan yang penuh keberkatan. Segala amal ibadat yang dilakukan akan dilipat gandakan pahalanya.

Insyaallah pada bulan ramadhan kali ini, akan kugunakan dengan penuh penghayatan dan amal ibadat. Sama-samalah kita melipatgandakan amalan masing-masing. bersyukur kita kerana kita masih berjumpa dengan bulan ini. Tidak semua yang berpeluang merasai nikmat ini. Diruangan ini, semoga berbahagialah Wan Ahmad Fadzil di alam sana yang tidak sempat menikmati bulan ramadhan bersama-sama kita. Dengan doa yang penuh keinsafan ini, semoga allah menempatkan beliau di kalangan orang yang beriman. Dan tidak lupa juga buat semua muslimin dan muslimat yang telah meninggalkan kita.

Yang mana masih berdenyut dan bernafas itu, samasama kita manfaatkan bulan yang penuh rahmat ini.

Salam ramadhan.

Selamat Hari Lahir Nurul Hanani

Sebelum makin jauh berlalu, ku kirimkan doa ini buat temanku, saudari Nurul Hanani.
Selamat hari lahir yang ke 23 buat dirimu. Dengan umurmu yang semakin meningkat, diharapkan agar kamu menjadi seorang yang lebih matang, berdikari, sentiasa menambah ilmu dalam diri dan hormatilah kedua ibu bapa mu. Yang paling penting sekali ialah kamu sentiasa meningkatkan amal ibadat dalam mencapai cita-cita di dunia mhupun di akhirat.

Tahun ni tanpa hadiah, hanya ucapan. Tidak mengapa, mungkin suatu hari nanti kamu akan mendapat hadiah yang lebih istimewa berbanding jika ku berikan hadiah pada hari ini.

Selamat hari lahir 'bee'...


Sunday, July 24, 2011

Jom Kitar Semula


Apakah yang dimaksudkan dengan kitar semula?
Kitar semula ialah proses mengolah semula bahan buangan untuk menghasilkan barangan yang baru. Melalui kitar semula kita dapat mengurangkan bahan buangan, mengurangkan penggunaan bahan mentah baru, mengurangkan penggunaan tenaga, mengurangkan pencemaran udara (dari pembakaran), dan pencemaran air (dari tapak perlupusan) dan mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau berbanding penghasilan barang baru dari bahan mentah.

Siapakah yang perlu terlibat dalam kitar semula ini?
Segenap lapisan terlibat dalam kitar semula ini. Dari peringkat bangku sekolah sehinggalah dewasa dan warga emas.mereka mempunyai peranan masing-masing.

Antara amalan yang paling mudah ialah 'menggunakan bila perlu'. Bagaimanakah 'menggunakan bila perlu' itu? Sebagai contohnya jika kita keluar membeli belah, jika barangan yang kita beli hanyalah berus gigi, maka tidak perlulah kita mendapatkan plastik dari kedai. Sudah memadai jika kita hanya memegangnya di tangan sahaja. Maka tidak akan berlaku penggunaan plastik secara berlebih-lebihan.

Manakala jika kita mendapatkan plastik dari kedai, simpan plastik tersebut untuk diguna semula ataupun dijual kepada pihak yang mengitar semula barangan terbuang.

Dengan cara ini kita dapat mengurangkan longgokan sampah sarap di tapak pelupusan sampah dan sekaligus dapat mengelakkan pencemaran alam.

Sunday, July 17, 2011

Bawal Pirana dah Mati

Salah seekor daripada 2 ekor ikan bawal pirana saya telah mati. punca kematian belum dikenal pasti. ikan ini dibeli pada 2 tahun lepas sebesar 3 jari sahaja, sekarang telah membesar ehingga melebihi saiz tapak tangan, mungkin 2 tapak tangan.

Terima kasih.

BERSIH


Telah beberapa hari berlalu Perhimpunan Haram yang dikatakan oleh kerajaan diadakan. Sejauhmanakah pulan penghayatan anda semua terhadap betapa haramnya perhimpunan itu? Anda punyai mata, telinga, akal... jadi anda mungkin telah punyai jawapan akan kenapa mereka bertindak untuk mengadakan perhimpunan yang pada kaca mata saya adalah aman itu.

Terlalu banyak komentar yang diberikan. Sehinggakan jemu untuk mengambil tahu tentang perkara itu lagi. Jika baca akhbar harian, utusan malaysia, tengok TV3,TV1, pastinya anda akan melihat betapa hebatnya kerajaan dalam menghalang perhimpunan itu. Jika anda mengikuti perkembangannya dari arus media yang lain pula, seperti blogger, tv internet, facebook dan sebagainya, anda akan melihat pula betapa kejamnya kerajaan yang menghalang BERSIH.

Dalam mendapatkan cerita dan berita sebenar, anda mestilah pelbagaikan sumber anda. Insyaallah anda akan dapat membuat satu keputusan yang tepat dalam menilai isu ini.

BERSIH juga bukan sahaja berlangsung di Malaysia, malah turut diadakan di Melbourne, Mesir, AS, UK, dan beberapa buah negara yang lain.


Thursday, March 31, 2011

Pantai Bari yang penuh tarikannya






Pantai Bari. Pantai ini sememangnya merupakan antara pantai yang menarik di Malaysia. Lokasinya terletak di persisiran pantai Terengganu kira-kira 60km dari Kuala Terengganu. Jika anda berminat untuk berekreasi bersama keluarga di pantai ini, anda bolehlah melalui jalan pantai Kuala Terengganu - Kota Bharu. Namun bagi mereka yang pertama kali mengunjung, jika anda mencari pantai ini dari jalan raya utama, sudah pasti anda tidak menjumpainya. Ini kerana, untuk ke pantai ini anda perlu melalui satu jalan perkampungan sejauh 1.5km dari jalan utama.

Oleh kerana pantai ini agak terlindung dari pandangan utama, maka ramailah yang kurang mengenalinya. Akan tetapi, sebenarnya, pada hujung minggu, pantai ini menjadi pilihan utama bagi mereka yang berkeluarga untuk mandi manda, berehat, mahupun berkelah. Ianya menjadi pilihan utama kerana pengunjung akan mendapat lebih privacy terutama bagi kaum hawa.

Pasir yang memutih, air yang jernih biru kehijauan, pastinya menggamit kedatangan pengunjungnya. Amat bersesuaian untuk tujuan perkelahan dan aktiviti yang bersesuaian.

Pada musim di luar monsun timur laut, pengunjung boleh lihat beberapa buat bot nelayan yang sedang mencari rezeki. sememangnya pantai di persisiran terengganu amat kaya dengan sumber lautnya. Antaranya ialah ikan, pari, udang, juga sotong. Jika musim candat sotong, anda boleh mengikuti para nelayan di sini untuk turun ke laut pada malam hari untuk mencandat sotong. Anda boleh melihat suasana yang begitu bercahaya pada musim candat sotong seolah-olah satu pesta cahaya sedang diadakan di tengah laut.

Kehadiran penyu yang datang bertelur juga menambahkan lagi tarikan pengunjung di pantai ini. Boleh dikatakan setiap malam akan ada penyu yang mendarat untuk bertelur di pantai ini. Tetapi jika anda mahu menyaksikannya, bukanlah satu perkara yang senang kerana kita tidak tahu, di mana dan pukul berapa ianya akan mendarat. Anda perlulah bersengkang mata dan berjalan beberapa KM untuk menyaksikannya. Pantai ini menjadi tempat penyu mendarat memandangkan pantainya yang terlindung dari cahaya lampu pada malam hari. Sebenarnya, kawasan penyu mendarat ini ada penjaganya, iaitu Jabatan Perikanan Malaysia dan World Wide Fund. Segala urusan berkaitan penyu adalah diselia oleh 2 badan tersebut. Tetapi, telur penyu ini menjadi bebas untuk orang awam setelah tamat tempoh kontrak penjagaannya. Ini menjadi peluang kepada orang awam yang ingin mendapatkan telur penyu free hasil bumi sendiri. Penulis juga telah berpeluang manyaksikannya dan merasai telur penyu yang segar ini.



Dalam keasyikan kita menghayati keindahannya, sebenarnya di pantai ini juga pernah terjadi beberapa insiden yang telah mencemarkan nama baiknya serta penduduk tempatan. Di pantai ini merupakan salah satu lokasi maksiat hujung minggu bagi pasangan yang sedang asyik bercinta. Ini kerana lokasi pantai ini yang agak terlindung dari pandangan orang awam dan juga jauh dari penempatan orang kampung. Akan tetapi, dengan inisiatif yang diambil oleh pemuda tempatan, terdapat juga serbuan-serbuan dan rondaan yang dilakukan bagi mengelakkan perkara terkutuk menjadi berleluasa. Mereka yang ditangkap akan diserahkan kepada pihak yang berwajib.

Selain kejadian itu, di pantai ini juga pernah dijadikan sarang penagih dadah dan juga yang paling dahsyat sekali ialah tempat berlakunya kejadian rogol yang melibatkan 5 lelaki merogol seorang dara. Semua kejadian ini adalah dilakukan oleh orang dari kawasan lain yang secara tidak langsung memburukkan nama Pantai Bari yang indah serta penduduknya.

Oleh yang demikian, langkah-langkah yang bersesuaian perlulah diambil bagi mengatasi semua masalah ini. Pihak yang berkenaan seperti JKKK dan AJK masjid perlulah memainkan peranannya dalam menjaga keharmonian dan menjauhkan dari bala yang mungkin melanda.


Wednesday, March 30, 2011

Disengat tebuan, Pertama kali naik ambulan.

Kali ini penulis ingin menceritakan peristaiwa malang yang menimpa penulis.

Pada senja jumaat lepas, bapa saudara yang mentewa rumah orang tua penulis di depan ruman kami telah meminta penulis membersihkan laman rumah yang terdiri dari daun pokok paku yang tua, daun kelapa, dan juga sampah yang agak semak di laman rumah kami. Oleh itu, penulis yang sememangnya meminati akan laman yang kemas dan rapi, penulis dengan berkopiah, t-shirt, dan seluar jeans biru lusuh turun ke laman rumah dengan membawa gergaji dan pemotong dahan untuk mengerat apa yang patut.



Penulis telah memulakan dengan memotong daun pokok paku yang tua dengan menggunakan gergaji. oleh kerana pokok paku agak tinggi, jadi penulis tunduk berada di bawah daun pokok paku sambil memotong daun yang tua. Setelah beberapa pelepah dikerat, kopiah penulis tersangkut di duri pelepah pokok paku, lalu menyebabkan kopiah terjatuh dari atas kepala penulis.

Penulis menunduk untuk mengambil kopiah yang terjatuh, tiba-tiba terasa seperti ada serengga seperti tebuan tanah menghinggap di atas kepala. Lantas penulis mengibas tebuan tersebut, akan tetapi masih ada lagi seekor datang menghinggap di atas kepala menulis menjadikan dua ekor tebuan telah menyengat di atas epala penulis.

Terasa kebas dan berdenyut yang teramat sekali, sehinggakan terkeluar air mata penulis menahan kesakitan yang teramat sekali itu. Dalam keadaan yang amat terseksa ini, penulis telah mendapatkan panadol sebagai penahan sakit. Tetapi kepala yang berdenyut dan kebas ini masih lagi belum hilang.

Oleh kerana tidak sanggup dan bimbang jika berlaku kesan lain memandangkan bahagian yang terkena sengatan adalah kepala, penulis membuat keputusan untuk ke klinik kesihatan yang terletak kira-kira 20 minit perjalanan dengan kereta. Apabila setibanya penulis di sana, penolong pegawai perubatan yang bertugas menanyakan
MA: Kat mana disengat?
Penulis: Di bahagian kepala.
MA: Berapa ekor?
Penulis: 2 ekor atau lebih, saya tidak pasti.
MA: Owh, kalau lebih dari seekor, awak perlu ke hospital besar (HSNZ, KT).
Penulis; Betul ke?
MA: Ya betul, pergi dengan ambulan akan hantar.

Dalam hati penulis,.... naik ambulan? hospital besar? hebat betul sengatan tebuan. Sememangnya sengatan tebuan memang berbisa, ada kes yang sehinggakan membawa maut.

Semasa di klinik, penulis disuntik di bahagian bahu kiri dan kanan. satu saluran untuk menyalurkan air juga dicucuk di pergelangan tangan kanan.

beberapa minit kemudian, ambulan tiba di hadapan wad kecemasan, dan penulis diminta naik ambulan. Penulis ditemani seorang jururawat. Inilah merupakan pertama kali penulis naik ambulan. Dengan bunyian 'pong peng pong peng', ambulan bergegas ke HSNZ.

Penulis tiba di HSNZ di wad kecemasannya. baru saja awal bulan ini, penulis datang ke wad kecemasan kerana abang penulis meninggal. Masih terbayang raut wajah arwah terlunjur di atas pengusung.

Sesampainya di hospital, doktor yang bertugas telah memeriksa tempat disengat. Kemudian doktor telah mengarahkan jururawat memasukkan air melalui pergelangan tangan yang telah dicucuk tadi. Pada masa itu, denyutan dan kekebasan masih lagi terasa. semasa di atas katil pesakit, tidak dapat dibayangkan betapa sakitnya kepala penulis. Mengiring, terlentang dan bermacam lagi, namun sakit tetap tidak hilang. Amat menguji kesabaran.

Setelah selesai dan habis air sebotol air, penulis diberi ubat dan boleh pulang. Pada hari tersebut, abang penulis yang bernama fakhrurazi berada di KT, dan penulis meminta beliau mengambil penulis di hospital dan pulang ke kampung.

memang sungguh mujarab perubatan yang diberikan oleh pihak klinik dan hospital dengan izin alllah yang maha berkuasa, hanya beberapa jam kemudian, rasa berdenyut dan kebas kepala penulis telah beransur berkurang dan hilang sepenuhnya.

Jika tidak menerima rawtan segera, penulis berkemungkinan terpaksa menanggung kesakitan yang lebih lama lagi, dan mungkin membawa maut. Namun dengan kuasa Allah melalui pegawai perubatan dan doktor, akhirnya keadaan penulis kembali stabil.

Inilah pengalaman petama penulis menerima rawata yang serius dari pihak hospitan sehinggakan dapat naik ambulan.

Wednesday, March 9, 2011

Hujan Rahmat

Tidur malam tadi sungguh nyenyak. Suasana hujan renyai dan lebat bersilih ganti menyulubungi mimpi yang asyik.

Memang menjadi rutin harian En Fikrilah yang paling awal bangun. Semua menyiapkan diri masing-masing, sehinggalah giliran En Amar yang paling cepat mandi disusuli En Shazwan yang sabar menunggunya. Hujan pada waktu itu masih lagi belum reda, malahan semakin melebatkan dirinya. En Amar dan En Tokey merenung jam yang semakin laju bergerak menghampiri jam 7.35. Dengan keadaan hujan sebegini mana mungkin mereka dapat ke sekolah dengan menaiki motorsikal Kriss merah+hitam NAS nya itu. Lalu, saya mempelawa mereka menaiki kereta En Fikri yang satu sekolah dengan saya untuk menghantar mereka ke SK Anak Ikan yang nyaman dan damai itu.

Keadaan hujan masih belum berhenti. Masa yang semakin menghambat, ditambah pula keadaan hujan, menambahkan lagi tekanan kepada kami. Tidak mengapalah, kalau terlewat sedikit pun nak buat macam mana, darurat. Kita buat sehabis baik.

Jarak kereta dengan hadapan rumah kami pula agak jauh, terpaksa merentasi hujan yang lebat. Semua perlu bergerak dengan cepat. En Fikri telah masuk ke dalam kereta, nampak seperti ada tompokan air pada bajunya di atas bahu. Diikuti En Wan Ahmad(saya), En Hafizi, Dan En Amar. En Tokey meminjam baju hujan jiran sebelah dan membuka kunci pintu pagar terlebih dahulu. Kemudian beliau memulangkan baju hujan dan giliran dia pula untuk masuk ke dalam kereta tanpa baju hujan. Beliau telah berlari dengan begitu laju sekali ikut kemampuan umurnya yang paling tua untuk masuk ke dalam kereta. Sebenarnya beliau tersilap pintu, kerana pintu yang ditujunya itu adalah rosak dan tidak boleh dibuka dari luar. Kami di dalam kereta telah memberi syarat supaya jangan masuk melalui pintu itu, namun beliau tidak menghiraukannya. Dalam keadaan hujan itu dia menerkam pintu yang rosak itu lalu menarik pembuka pintu sekuat hati. Disebabkan terlalu kuatnya dia menarik pintu itu, ini menyebabkan pembuka pintu itu patah dan tercabut terpelanting. Ramai orang kata, En Tokey memang ganas dan rakus, dan memang benar cerita itu, bukan dongengan lagi. Tuan empunya kereta tidak terkata, hanya diam, dan yang lain bergelak ketawa melihat En Tokey. En tokey masih bertenaga dan mencari pintu yang di sebelah yang saya masuk. Akhirnya beliau dapat masuk tapi dengan keadaan yang paling basah. Nak cepat supaya tak basah, tapi sebalinya pula yang berlaku. Memang kesian pada dia. En Tokey kena ganti pembuka pintu kereta, dan basah yang teruk.

Itula, aku dah cakap, jangan gelojoh, bertindak mengikut arahan, ko tu dah la tua, nasib baik tak ada sakit jantung. Hati-hati ye lain kali.


Sunday, March 6, 2011

Buat Kekandaku Pa...

Sudah lama tidak menulis. Post terakhir sebelum ni telah menceritakan 1001 kegembiraan bersama keluarga bercuti di Pakistan bersama mak, ayah dan keluarga abang Pa. Terlalu banyak memori indah semasa berada di sana. Segalanya adalah bersama.

Post kali ini mengimbas kembali kenangan penulis bersama abang pa, yang telah kembali ke rahmatullah pada malam selasa,1 mac 2011 yang lepas. Arwah telah kemalangan jalanraya mengakibatkan kecederaan yang serius di bahagian kepala apabila keretanya melanggar kuda. Innalillah..

Hanya tangisan yang keluar.. tidak mampu berkata-kata lagi...terlalu banyak kenangan bersama arwah. sejak dari kecil hingga saat ini. Kata-kata nasihat arwah akan sentiasa menjadi ingatan.

makan chiken corn soup di f-10, islamabad, beli kasut hiking, tempah dan belikan blazer untuk penulis, penasihat dalam memilih bidang kerjaya, banyak lagi..... tq very much my beloved brother... pergilah dengan tenang.. semoga kita akan berjumpa di alam yang lain...

Wednesday, January 12, 2011

Holiday in Pakistan

TERUJA

Penulis amat beruntung sekali dalam cuti persekolahan yang lepas. Abang kepada penulis yang bekerja di Pakistan telah mempelawa penulis untuk menemani che(mak) dan ayah penulis ke Pakistan. Ini adalah peluang yang amat baik sekali apabila pertama kali dapat mnjejakkan kaki di bumi asing. Terlalu banyak cerita indah dan manis sepanjang berada di Pakistan.

PERTAMA KALI NAIK KAPAL TERBANG

Untuk pengetahuan semua, ini adalah pertama kali dalam hidup penulis naik kapal terbang. Penuh tanda tanya... camna nak beli tiket, camna nak check-in barang, camna nak cari tempat duduk, camna rasa bila berada dalam kapal terbang, camna bila nak naik,camna nak 'speaking', hehe... mcm2 bermain di fikiran.. Sebenanrnya proses untuk naik kapal terbang ni tak sesusah yang disangka. Amat senang sekali. Jika anda belum pernah menaiki pesawat, jangan takut, jangan bimbang, anda baca arahan, ikut arahan, kalau tak faham tanya. Maka anda akan berjaya naik pesawat dan tiba di destinasi. Pernah juga sesekali terfikir jika pesawat terhempas camna?.. hehe.. Hanya berserah pada yang maha esa. Mati tak mengenal tempat, dan masa. Tawakkal je lah. Kami berlepas dari KLIA jam 1.00 petang waktu Malaysia, tiba di Suvarnabhumi Airport kira-kira pukul 3.30 petang. Kami transit di Bangkok selama 4 jam sebelum meneruskan penerbangan ke Islamabad, Pakistan. kami tiba di islamabad dengan selamat pada jam 10.00 malam waktu Pakistan, kira-kira 1.00 pagi waktu Malaysia.


KESEJUKAN

memandangkan Islamabad bercuaca sejuk, suhu setibanya kami di Isb lebih kurang 7-9 degree. Sangat sejuk bagi kami yang bercuaca panas dan lembap di Malaysia. Mujurlah kami telah membawa jaket yang tebal, sejuk berkurangan.

DI RUMAH

Abang penulis telah menjemput kami di Benazir Bhutto International Airport. Kami dibawa ke rumahnya yang berada lebih kurang 30km dari airport, iaitu Block E-7. Kawasan ini merupakan kawasan yang agak mewah, antara jiran-jiran, mereka tidak bertegur sapa. Memang menjadi kebiasaan di pakistan, orang kaya adalah orang yang sombong.
Di dalam rumah, kami dinasihatkan supaya memakai stoking, dan pakai jaket sepanjang masa. dalam keadaan begitu, masih diperlukan pemanas yang bertindak sebagai mengurangkan rasa sejuk di dalam rumah. Memang sejuk. Terketar-ketar. Tetapi abang penulis kata, ini baru permulaan musim sejuk, bermakna ada yang lebih sejuk selepas ini. hahahahaha, sejuk macam nak mati.
Dari segi penggunaan air, memang setiap bilik ada air panas dan air paip biasa. Jika hanya air paip biasa, ianya adalah seolah-olah air yang diletakkan dalam peti ais. Cuba bayangkan macam mana nak ambil wudhuk, mandi, dan sewaktu dengannya. Memang air panas amat diperlukan. Sepanjang kami berada di sana selama 2o hari, kami boleh bilang dengan jari berapa kali kami mandi. hehe.. Walaupun tak mandi, badan kami tidak berbau seperti jika tidak mandi berhari-hari di Malaysia. hehe

TEMPAT MENARIK

ITWAR BAZAAR- merupakan sebuah pasar seperti PASAR JUMAAT KUALA BESUT, tapi lebih besar. Pelbagai barangan dijual. Antaranya kasut, pakaian, kain/fabrik, selimut, jaket,pinggang mangkuk, buah-buahan, sayur-sayuran, rempah ratus dan pelbagai makanan. untuk barangan seperti baju,kasut,jaket,selimut dan barang eletrik, bukan setakat barang yang baru sahaja dijual, malahan juga yang terpakai(bundle). Terdapat banyak pilihan pada harga yang murah-murah. Ibarat kata orang 'syurga membeli belah'. Penulis sempat membeli kasut terpakai 'onitsuka tiger, asic' pada harga rm13. memang murah sangat. penulis juga sempat mebeli jaket levis, jeans levis made in usa n uk. Air tebu sega dan makanan seperti cekodok, tapi dimasukkan rempah juga sempat penulis nikmati. Semuanya pada harga yang amat murah.

F-10-apa yang menarik dengan F-10? bagi penulis satu-satunya pengalaman makan makanan pakistan yang amat sedap adalah 'Chicken Corn Soup' di F-10. Pada hari terakhir penulis di pakistan, penulis sempat menghabiskan 3 mangkuk chicken corn soup.haha.. memang sedap. Sup ini adalah dari jagung, ayam, telur dan ada 2,3 bahan lagi yang penulis tidak apa ke bendanya..hehe. Janji sedap.

HIKING- SHAH DITTA-TAXILLA- penulis sempat mengikuti warga malaysia yang tinggal di islamabad mendaki satu pergunungan di Islamabad. dari Shah Ditta hingga Taxilla. buat pengetahuan semua taxilla adalah merupakan satu kawasan yang terdapat Muzium, tempat bersejarah, dan juga terdapatnya kilang membuat bom, kereta perisai dan senjata api bagi tentera pakistan. pendakian ini telah mengmbil masa kira-kira 4 jam.Dalam pendakian, kami telah dapa menikamati pelbagai panorama dan pemandang yang menarik. Antaranya ialah awan yang membiru, gunang ganang, tumbuh-tumbuhan, haiwan ternakan seperti lembu dan kambing, serta perumahan orang nomad dari Kashmir yang tinggal di kawsan pergunungan di Islamabad. Kami sempat menaiki unta milik pengembala lembu di kawasan pergunuganyang kami lalui. Pengalaman pertama naik unta.hehe Di kawasan tempat tinggal orang nomad pula, kami dipelawa masuk ke rumah mereka yang dibina dari ranting2 kayu yang berbentuk kon. sangat mengujakan. Hebat senibina rumah berasaskan dahan dan ranting-ranting pokok. Di pengakhiran pendakian ini, kami telah ke Muzium Taxilla melihat tinggalan sejarah Pakistan dan menikmati juadah di dalam kawasan muzium. Penat tapi menyeronokkan.

LADANG OREN/LIMAU-kami juga sempat ke ladang oren yang berhampiran muzium taxila. memang sedap menikmati oren segar di ladang. seperti biasa, orang pakistan memang suka menipu dan berputar belit. kami bertikam lidah dalam urusan jual beli di ladang limau ini. Dengan ketegasan, akhirnya kami dapat hak kami.hehe. Dah la pakai subang, pakai kopiah, kuat menipu.

PIR SOHAWA-merupakan sebuah tempat di kawasan Margala Hill. Dari atas bukit ini kami boleh melihat pemandangan satu Islamabad. Suasana yang amat sejuk, kami menikmati makan malam yang mahal dan tidak berapa sedap.

LAHORE-kira-kira 400km dari Islamabad merupakan antara bandar yang terbesar di Pakistan. penduduk yang padat menambahkan lagi kesesakan lalulintasnya yang terdiri dari kereta kuda, kereta keldai, kereta lembu, kerbau, kaming, biri-biri dan sebagainya. Semuanya bergerak seiring dengan kereta-kereta serta Prado yang kami naiki. Kami telah berkunjung ke 3 tempat yang menarik di Lahore, iaitu 2 buah masjid lamanya, dan wargha border, merupakan kawasan persempadanan antara Pakistan dan India.

PULANG KE MALAYSIA

kami telah meninggal cuace sejuk Islamabad dengan menaiki Thai Airways, Bussiness Class, pada jam 10.30 malam, 27 dec 10 waktu Pakistan dan disambut dengan cuaca panas di Malaysia pada jam 12 tghr 28 dec 10 waktu Malaysia dengan selamat. Alhamdulillah.

Gambar menyusul/view di fb.