Monday, November 10, 2008

Karenah Rakan

Memang tak dinafikan lagi, semakin ramai orang yang kita kenali semakin banyak karenah yang terpaksa kita hadapi. Hari ini aku akan meluahkan perasaan aku berhubung sikap-sikap rakanku.

Aku sebenarnya adalah seorang yang rileks, sukakan ketenangan. Jadi dalam bilik aku memang jenis pendiam dan jarang-jarang melawak. Roomate aku seorang yang agak lancar orangnya. Tapi kurasakan dia memang memahami keadaan aku dan kami memang sentiasa memahami antara satu sama lain. Sebagai contohnya, sewaktu aku atau dia hendak solat atau waktu maghrib memang kami tidak akn buat bising seperti pasang lagu atau bercakap-cakap dengan suara yang kuat. Walaupun dia seorang 'smoker', tapi tetap boleh menyesuaikannya dan dia akan membuka semua tingkap dan pintu atau dia akan merokok di luar bilik. Jadi, aku tidak akan lemas dalam asap-asap berpenyakit itu.

Sekarang tiba musim peperiksaan, dan aku memang jenis yang memerlukan ketengan untuk mengulagkaji pelajaran. Tetapi malangnya, semua kebahagian aku selama ini telah dicabul angkara terdapat sahabat-sahabat yang tidak memahami perangai aku. Sudah tentu sekali ianya adalah bukannya roomate aku. Insan tersebut ialah kawan kami. Dengan kononnya 'study group' mereka akan datang ke bilik aku dengan membawa buku. Tetapi malang sekali, mereka sebenarnya hanyalah berbual-bual kosong yang entah apa-apa, dan hanyalah membawa kepada satu keadaan yang amat tidak tenang sekali. Bukan setakat itu sahaja, mereka akan membuat sedikit minuman dan makan-makan, kadang-kadang ada minuman makanan yang tertumpah ke lantai, dan menyebabkan kotor dan bersepah. Memang mereka akan mengemasnya, tetapi dalam satu masa yang agak membosan aku untuk menunggu bilik aku kembali kemas. kadang-kadang aku sendiri terpaksa mengemasnya. Bila aku cuba menegur, mereka akan menjawab dengan lantang sekali seolah-olah mereka tidak salah. Lama kelamaan aku sudah malas lagi untuk menegur semua itu. Bila aku tegur dengan agak keras mungkin mereka akan terasa, kawan la katakan, aku hanya sabar dan tenangkan diri sendiri. Kadang-kadang aku terpaksa keluar bilik aku sendiri kerana serabut dengan kawan-kawan aku yang entah apa-apa itu.

Apa yang dia tahu bila masuk bilik aku hanyalah tahu pasang lagu dari laptop kuat-kuat, main game bising macam kalo menang dapat sejuta, kemudian bersembang entah apa-apa.

Kebanyakan kawan kami memang tak sukakan dia sebenarnya, tetapi apakan daya, dia adalah classmate roomate ku. Jika saudara pembaca dengar dia berbual pun, sudah pasti saudara akan berfikir dua kali akan kepelikan dia berbual macam tak ingat dunia.

Sebenarnya ada lagi yang buat aku kurang selesa dengan kawan-kawan aku, tetapi apa yang aku ceritakan itu adalah yang paling kritikal. Aku tulis ni pun hanyalah sebagai luahan hati.

Aku tahu, roomateku memahami keadaan aku, dan kadang dia juga cuba mengawal rakan sekelasnya itu. Sejak kebelakangan mulut aku juga sudah menjadi agak lantang, jadi mereka yang buat bising n sepah-sepah itu mungkin sudah memahami.

Terima kasih roomate. hahaha

Sunday, November 9, 2008

EXAM

Hai. Sekarang saya berada dalam masa yang agak sibuk kerana saya perlu menumpukan sepenuhnya perhatian kepada peperiksaan yang sedang berjalan. Satu kertas telah selesai, dan alhamdulillah aku telah berjaya menjawab dengan baik sekali.

Tidak terlambat lagi sekiranya kita sama-sama mendoakan kejayaan saya dan kawan-kawan saya.hehehe. Masih ada lagi beberapa kertas, iaitu Perkembangan Sejarah Negara, Geografi dan Pergerakan Asas.

Harap saya dapat jawab dengan baik sekali. Ameen.

Tuesday, October 14, 2008

Tiada Lagi Talapia Dan Toman

Pada hujung minggu yang lepas, aku telah mencuci kolam ikan di rumah. Di dalam kolam tersebut terdapat beberapa jenis ikan, antaranya ialah toman(1), haruan(2), talapia(12), dan beberapa jenis ikan yang lain yang dijadikan makanan untuk ikan haruan dan toman. Di dalam kolam itu juga dilengkapi dengan dengan beberapa jenis tumbuhan antaranya ialah kercuk, pandan, serta beberapa pokok air.
Setelah sekian lama aku tidak membersih kolam itu, terdetik di hatiku untuk mencuci dan menyusun kembali susun atur tumbuhan serta batu-batuan yang terdapat dalam kolam itu.
Kerja-kerja pembersihan kolam telah dimulakan pada jam lebih kurang 5 petang. Perkara yang utama dilakukan adalah melepaskan air melalui lubang air buangan yang telah tersedia ada. Untuk air kolam keluar sepenuhnya, ianya telah mengambil masa kira-kira 1jam lebih. untuk mencucinya pula, sedikit masa lagi dperlukan dan sudah tentu sekali tidak akan siap sebelum maghrib menjelang. jadi, aku telah memindahkan kesemua ikan-ikan yang terdapat ke dalam beberapa baldi. ikan toman dan haruan satu baldi bersama-sama ikan kecil, manakala ikan talapia satu baldi bersama-sama ikan kecil.
Untuk pengetahuan para pembaca, ikan haruan bersaiz 1.4 kg, ikan toman 1.3 kg, manakala ikan talapia secara puratanya sebesar setapak tangan orang dewasa.
Pada malam itu, semasa berbual dengan ayah, ayah telah bertanya 'mung letok mane ikang-ikang tu?' lalu aku menjawab simpan dalam baldi. Lalu ayahku diam.
Pada keesokkan harinya, kira-kira jam 7.30 pagi, aku menjenguk ikan-ikan aku dalam baldi, mula-mula sekali baldi yang ada ikan toman dan ikan haruan, semuanya masih aktif. Seterusnya baldi yang berisi ikan talapia, malang sekali dengan perasaan yang agak kecewa, aku melihat ikan-ikan itu telah terapung yang bermakna ikan itu telah mati. Lalu aku menceritakan pada che dan ayah. Che hanya diam dan tersenyum sinis. Manakala ayahku berkata dengan sinis 'bakpe mung dok letok dalang baldi hok kecik lagi?'. Aku hanya ketawa kecil. Lalu aku menjawab, 'dok ape, kite gi sungai ngail balik ikan toman, ikan talapia tu kite beli hok baru'. Ayah lalu menjawab, 'ikut mung la'. Aku hanya tergelak lagi.
Setelah aku pulang dari kedai untuk minum pagi, aku terus membersihkan kolam. Aku memberus semua lumut-lumut yang terlekat pada dinding dan pasu-pasu serta batu-batu. aku juga telah menyusun pokok-pokok di dalam kolam. Lebih kurang setengah jam, aku memasukkan air baru ke dalam kolam.
Setelah air diisi setinggi buku lali, aku terus memasukkan ikan yang masih hidup ke dalam kolam. Semasa memindahkan ikan, ikan toman telah terjatuh dengan agak keras sedikit ke dalam kolam. Tetapi tidak kelihatan apa-apa kesan yang buruk pada ikan toman itu. Ianya diikuti pula dengan ikan talapia serta ikan-ikan kecil yang lain.
Semasa aku asyik memerhati ikan-ikan dan air yang memenuhi kolam, aku terlihat ikan toman yang terjatuh tadi tidak lagi aktif seperti ikan haruan, malahan aku dapat gosok ikan toman itu. ianya adalah petanda yang buruk. sangkaanku amat tepat sekali, ikan toman itu telah mati beberapa jam selepas itu. Lalu ayahku mengambil dan menyiangnya sekali dengan ikan talapia untuk dikeringkan.
Maka berakhirlah riwayat ikan toman dan talapia di dalam kolam aku. Aku akan lebih berhati-hati selepas ini jika membersih kolam.

Wednesday, September 24, 2008

It was done

Hehehehehehe… I have done all my assignment on time even I have to face a lot of problem such as limited time, and bla, bla, bla…… actually in my target, I will pass up all my assignments tomorrow, but my boss in this institute was give us holiday on 25th cause have certain from us that have no ticket on 25th and only have on 24th.
So that, the time to finish my assignment more limited than before. Tonight, I have no time to sleep causes I should finish the MAB and ELP assignment. And I have done it. Yeah………

Tuesday, September 16, 2008

SUBMISSION DATE IS COMING

The submission date is coming. huhuhu. There are 8 assignment that i must submit for this semester. however, i must submit 5 assignment which are geography, history, numerical literacy, student and study, and english before hari raya. Sometimes i think it is too hard to complete it. But when i think it is very important, it is for my degree, i must finish it in whatever situation. To make it easy, i will discuss with my friends and we will divide the task in every assignment. When it was finished, we will combine it then edit. hehehe. now i want to continue my assignment. bubye.

LEARN ENGLISH WITH BLOG WRITING

From now, i will use english in my blog writing. it is because i want to improve my english. My english is not very good, so by this way, hopefully i can improve my english. To anybody who read my posting, please comment about my writing. so that i know where are wrong and right. To my sweety candy, dont laugh if i'm wrong ok?... hehe. That all for my first posting in english. Salam.

Sunday, September 14, 2008

MENJIMATKAN PERBELANJAAN DI BULAN RAMADHAN

Sebagai seorang pelajar, kita tidak akan dapat lari dari masalah kewangan. Dalam bulan puasa kali ini, aku telah melakukan sesuatu yang mungkin dapat menjimatkan wangku. Contohnya, aku telah berpakat dengan kawanku dengan memasak nasi dan setiap orang hanya membeli sejenis lauk. Jadi aku dapat jimatkan duit dari membeli banyak jenis lauk.
Selain itu juga, aku akan ke rumah akak aku yang tinggal tidak jauh dari tempat aku belajar.
Makan di sana sudah tentu sekali percuma.

Aku berharap aku dapat menjimatkan wangku.

KEGILAAN BONSAI

BONSAI adalah salah satu hobi yang menjadi kegilaan aku sekarang. Aku amat tertarik dengan hobi ini kerana dengan bonsai ini akan menunjukkan kepandaian, kekereatifan, dan kuasa imaginasi yang terdapat dalam diri seseorang penggubah dan pemilik bonsai. Bonsai yang menjadi kegilaan aku buat masa sekarang adalah dari jenis celoreng atap atau nama saintifiknya baeckea frutescens. Pokok dari jenis ini hanya banyak terdapat di beberapa tempat sekitar persisiran Laut Cina Selatan iaitu Setiu, Terengganu dan Cherating, Pahang.

Oleh kerana aku juga merupakan seorang yang tinggal di Setiu, jadi menambahkan lagi minat aku untuk menjadikan bonsai sebagai hobi utama. Sebenarnya aku masih baru dalam dunia bonsai ini. Jadi aku telah banyak mempelajarinya dengan berjumpa peminat-peminat bonsai yang berdekatan, contohnya dari Besut juga kawan-kawan sekampung. Aku juga turut mempelajarinya dengan membaca buku-buku, dan mengunjungi laman-laman web yang berkaitan dengan bonsai.

Aku sanggup menghabiskan tenaga yang banyak, tambahan di bulan puasa untuk semata-mata mencari pokok untuk dijadikan bonsai di dalam hutan yang berdekatan. Setip kali pulang kampung apada hujung minggu, aku pasti aku akan masuk ke hutan untuk mencari bonsai.
Sebenarnya hanya dalam 50% sahaja pokok aku yang hidup setelah dibawa pulang dan ditanam dalam bekas. Ibuku selalu memarahi aku, tapi aku buat tak tahu je. hehe. dah memang aku minat, letih pun tak pe.

Sekarang aku telah mempunyai beberapa pokok bonsai dari jenis celoreng atap, beruas busuk dan berangan. Buat masa sekarang ini aku hanya menunggu masa pokok aku betul-betul hidup dan kemudian aku akan mengubahnya untuk jadikannya bonsai.

Sunday, July 13, 2008

Elaun aku

Bayar hutang Uwakkk = RM 1000
Bayar ansuran motor RM500
Makan hingga bulan 11 = RM1500
Jumlah elaun = RM 3000

huhu, cukup ke tak laa tu...

Salam kembali

Assalamualaikum w.b.t, pertama sekali saya ingin meminta maaf kepada semua yang mengenali saya dan yang ingin mengikuti hasil tulisan saya. Sebenarnya saya terlupa password blog saya yang comel ini. heheh. insyaallah, selepas ini saya sentiasa menulis di sini.

P/S: Kepada Wan Hanees, saya kagum dengan awak, rasa tercabar bila awak juga ada blog sendiri. Jadi saya telah mencari password saya yang telah saya lupa itu.