Wednesday, June 19, 2013

BIKE WEEK SIMPANG PULAI - CAMERON HIGHLAND

Sudah menjadi tradisi bagi pemilik motor besar mahupun kapcai yang suka dengan aktiviti layanan 'konar' di Jalan Simpang Pulai ke Cameron Highland. Dengan anggaran jarak 50km itu, sudah pastinya satu perasaan puas terpancar bagi setiap rider yang baru saja turun dari CH. Seawal jam 9 pagi pada hujung minggu sabtu dan ahad, jika anda berada di Petronas Kg Tanjung, anda akan bertembung dengan kumpulan-kumpulan bigbike yang mahu melayan konar di jalan tersebut. dan jumlah motor akan bertambah dari minit ke minit hingalah jam 1 tengahari tanpa henti. Ada yang baru naik, dan ada juga yang telah selesai turun yang akan singgah di petronas tersebut.




Bagi seorang rider yang baru, hendaklah rider tersebut mengenali jalan tersebut terlebih dahulu sebelum beraksi seperti teknik-teknik yang bersesuaian, langkah berjaga-jaga, dan tunggangan yang berhemah sepanjang mendaki dan menuruni bukit yang berliku-liku. Sedikit tips mungkin boleh difikirkan sepanjang ride ialah: penggunaan brek depan dan belakang, penggunaan gear yang sesuai, kelajuan yang sesuai, pandangan mata yang sesuai, mengetahui keadaan jalan, dan juga kedudukan motor pada garisan yang bersesuaian. Untuk keterangan lanjut anda bolehlah berjumpa dengan pakar yang boleh menerangkan dengan lebih lanjut perkara-perkara penting semasa ride tersebut.

kebiasaanya bila dah tiba di check point iaitu Avant Chocolate @ Green View, rider akan berehat seketika dengan melayan teh dan bersembang sebelum turun ke Simpang Pulai. 

















1 comment:

Unknown said...

Bakat penulisan sebagai pendidik. Bravo