Wednesday, January 12, 2011

Holiday in Pakistan

TERUJA

Penulis amat beruntung sekali dalam cuti persekolahan yang lepas. Abang kepada penulis yang bekerja di Pakistan telah mempelawa penulis untuk menemani che(mak) dan ayah penulis ke Pakistan. Ini adalah peluang yang amat baik sekali apabila pertama kali dapat mnjejakkan kaki di bumi asing. Terlalu banyak cerita indah dan manis sepanjang berada di Pakistan.

PERTAMA KALI NAIK KAPAL TERBANG

Untuk pengetahuan semua, ini adalah pertama kali dalam hidup penulis naik kapal terbang. Penuh tanda tanya... camna nak beli tiket, camna nak check-in barang, camna nak cari tempat duduk, camna rasa bila berada dalam kapal terbang, camna bila nak naik,camna nak 'speaking', hehe... mcm2 bermain di fikiran.. Sebenanrnya proses untuk naik kapal terbang ni tak sesusah yang disangka. Amat senang sekali. Jika anda belum pernah menaiki pesawat, jangan takut, jangan bimbang, anda baca arahan, ikut arahan, kalau tak faham tanya. Maka anda akan berjaya naik pesawat dan tiba di destinasi. Pernah juga sesekali terfikir jika pesawat terhempas camna?.. hehe.. Hanya berserah pada yang maha esa. Mati tak mengenal tempat, dan masa. Tawakkal je lah. Kami berlepas dari KLIA jam 1.00 petang waktu Malaysia, tiba di Suvarnabhumi Airport kira-kira pukul 3.30 petang. Kami transit di Bangkok selama 4 jam sebelum meneruskan penerbangan ke Islamabad, Pakistan. kami tiba di islamabad dengan selamat pada jam 10.00 malam waktu Pakistan, kira-kira 1.00 pagi waktu Malaysia.

KESEJUKAN

memandangkan Islamabad bercuaca sejuk, suhu setibanya kami di Isb lebih kurang 7-9 degree. Sangat sejuk bagi kami yang bercuaca panas dan lembap di Malaysia. Mujurlah kami telah membawa jaket yang tebal, sejuk berkurangan.

DI RUMAH

Abang penulis telah menjemput kami di Benazir Bhutto International Airport. Kami dibawa ke rumahnya yang berada lebih kurang 30km dari airport, iaitu Block E-7. Kawasan ini merupakan kawasan yang agak mewah, antara jiran-jiran, mereka tidak bertegur sapa. Memang menjadi kebiasaan di pakistan, orang kaya adalah orang yang sombong.
Di dalam rumah, kami dinasihatkan supaya memakai stoking, dan pakai jaket sepanjang masa. dalam keadaan begitu, masih diperlukan pemanas yang bertindak sebagai mengurangkan rasa sejuk di dalam rumah. Memang sejuk. Terketar-ketar. Tetapi abang penulis kata, ini baru permulaan musim sejuk, bermakna ada yang lebih sejuk selepas ini. hahahahaha, sejuk macam nak mati.
Dari segi penggunaan air, memang setiap bilik ada air panas dan air paip biasa. Jika hanya air paip biasa, ianya adalah seolah-olah air yang diletakkan dalam peti ais. Cuba bayangkan macam mana nak ambil wudhuk, mandi, dan sewaktu dengannya. Memang air panas amat diperlukan. Sepanjang kami berada di sana selama 2o hari, kami boleh bilang dengan jari berapa kali kami mandi. hehe.. Walaupun tak mandi, badan kami tidak berbau seperti jika tidak mandi berhari-hari di Malaysia. hehe

TEMPAT MENARIK

ITWAR BAZAAR- merupakan sebuah pasar seperti PASAR JUMAAT KUALA BESUT, tapi lebih besar. Pelbagai barangan dijual. Antaranya kasut, pakaian, kain/fabrik, selimut, jaket,pinggang mangkuk, buah-buahan, sayur-sayuran, rempah ratus dan pelbagai makanan. untuk barangan seperti baju,kasut,jaket,selimut dan barang eletrik, bukan setakat barang yang baru sahaja dijual, malahan juga yang terpakai(bundle). Terdapat banyak pilihan pada harga yang murah-murah. Ibarat kata orang 'syurga membeli belah'. Penulis sempat membeli kasut terpakai 'onitsuka tiger, asic' pada harga rm13. memang murah sangat. penulis juga sempat mebeli jaket levis, jeans levis made in usa n uk. Air tebu sega dan makanan seperti cekodok, tapi dimasukkan rempah juga sempat penulis nikmati. Semuanya pada harga yang amat murah.

F-10-apa yang menarik dengan F-10? bagi penulis satu-satunya pengalaman makan makanan pakistan yang amat sedap adalah 'Chicken Corn Soup' di F-10. Pada hari terakhir penulis di pakistan, penulis sempat menghabiskan 3 mangkuk chicken corn soup.haha.. memang sedap. Sup ini adalah dari jagung, ayam, telur dan ada 2,3 bahan lagi yang penulis tidak apa ke bendanya..hehe. Janji sedap.

HIKING- SHAH DITTA-TAXILLA- penulis sempat mengikuti warga malaysia yang tinggal di islamabad mendaki satu pergunungan di Islamabad. dari Shah Ditta hingga Taxilla. buat pengetahuan semua taxilla adalah merupakan satu kawasan yang terdapat Muzium, tempat bersejarah, dan juga terdapatnya kilang membuat bom, kereta perisai dan senjata api bagi tentera pakistan. pendakian ini telah mengmbil masa kira-kira 4 jam.Dalam pendakian, kami telah dapa menikamati pelbagai panorama dan pemandang yang menarik. Antaranya ialah awan yang membiru, gunang ganang, tumbuh-tumbuhan, haiwan ternakan seperti lembu dan kambing, serta perumahan orang nomad dari Kashmir yang tinggal di kawsan pergunungan di Islamabad. Kami sempat menaiki unta milik pengembala lembu di kawasan pergunuganyang kami lalui. Pengalaman pertama naik unta.hehe Di kawasan tempat tinggal orang nomad pula, kami dipelawa masuk ke rumah mereka yang dibina dari ranting2 kayu yang berbentuk kon. sangat mengujakan. Hebat senibina rumah berasaskan dahan dan ranting-ranting pokok. Di pengakhiran pendakian ini, kami telah ke Muzium Taxilla melihat tinggalan sejarah Pakistan dan menikmati juadah di dalam kawasan muzium. Penat tapi menyeronokkan.

LADANG OREN/LIMAU-kami juga sempat ke ladang oren yang berhampiran muzium taxila. memang sedap menikmati oren segar di ladang. seperti biasa, orang pakistan memang suka menipu dan berputar belit. kami bertikam lidah dalam urusan jual beli di ladang limau ini. Dengan ketegasan, akhirnya kami dapat hak kami.hehe. Dah la pakai subang, pakai kopiah, kuat menipu.

PIR SOHAWA-merupakan sebuah tempat di kawasan Margala Hill. Dari atas bukit ini kami boleh melihat pemandangan satu Islamabad. Suasana yang amat sejuk, kami menikmati makan malam yang mahal dan tidak berapa sedap.

LAHORE-kira-kira 400km dari Islamabad merupakan antara bandar yang terbesar di Pakistan. penduduk yang padat menambahkan lagi kesesakan lalulintasnya yang terdiri dari kereta kuda, kereta keldai, kereta lembu, kerbau, kaming, biri-biri dan sebagainya. Semuanya bergerak seiring dengan kereta-kereta serta Prado yang kami naiki. Kami telah berkunjung ke 3 tempat yang menarik di Lahore, iaitu 2 buah masjid lamanya, dan wargha border, merupakan kawasan persempadanan antara Pakistan dan India.

PULANG KE MALAYSIA

kami telah meninggal cuace sejuk Islamabad dengan menaiki Thai Airways, Bussiness Class, pada jam 10.30 malam, 27 dec 10 waktu Pakistan dan disambut dengan cuaca panas di Malaysia pada jam 12 tghr 28 dec 10 waktu Malaysia dengan selamat. Alhamdulillah.

Gambar menyusul/view di fb.

Anonymous said...

wan shial.. terbaek r lu..
nice journey..

haha.. sapo pulok ni?

Anonymous said...

macam best je..bila la saya nak sampai sana plak..ntah2..xkan sampai pon..huhu..

Permatasoffhas.

permatasoffhas.. insyaallah.. hehe

Anonymous said...

Salam takziah buat awak dan seluruh keluarga.. Semoga roh abang awak sentiasa dicucuri rahmat.. abang awak best, walau muda tapi dia mempunyai pemikiran yang dewasa.. Harap nanti awak juga macam dia..