Sunday, October 24, 2010

Sudut Pandang Bonsai



Salam Bonsai. Dalam bermain bonsai, sudah anda perlu tahu asas-asas bagi bonsai. dalam post ini, penulis akan berkongsi dengan teman sekalian mengenai sudut pandang bonsai. Sudut pandang, exposed visual, muka, adalah suatu perkara yang sama.
Sudut pandang dalam bonsai bererti suatu tempat di mana kita ingin memperlihatkan bonsai kita pada orang ramai. Juga boleh dikatakan sebagai sudut tontonan orang ramai. dari sudut inilah bonsai kita akan kelihatan sempurna dan memukau pandangan orang ramai yang melihat.
Sudut pandang ini amat penting dalam menyembahkan apa yang ingin disamapikan bagi sepohon bonsai. Jika tersilap memilih sudut pandang yang bersesuaian, maka kita tidak dapat menyampaikan apa yang ingin kita persembahkan dari segi gaya yang ingin ditonjolkan, keunikan dan keharmonian bonsai tersebut.
Terdapat beberapa perkara asas yang perlu dititikberatkan dalam memilih sudut pandang bagi suatu pohon bonsai. Cara menentukan sudut pandang bagi sepohon bonsai adalah berbeza-beza mengikut gaya yang diinginkan oleh pemiliknya. disini terdapat beberapat tips yang boleh membantu anda dalam menentukan sudut pandang suatu pohon bonsai.
  • pilih banir yang paling menonjol
  • lenggok batang yang paling menonjol
  • perdahanan yang melebihi 2/3 daripada pohon, bertujuan menonjolkan batangnya dan menyerlahkan susun atur daun bahagian lain
  • terdapat titik fokal yang unik, seperti jin, shari.
Sungguhpun begitu, terdapat juga cara yang lain dalam menentukan muka atau sudut pandang bagi suatu pohon bonsai.
Jika terdapat kesalahan dari segi isi di atas, pembetulan amat dialu-alukan.
Sumebr:Ust Anuar Alias.
P/s: mungkin terdapat tatabahasa yang salah dan penggunaan istilah yang salah, sama-sama baiki ye..

No comments: