Saturday, October 6, 2007

Bonsai dari hobi kepada suatu perniagaan







SYUKUR, ALHAMDULILLAH. Hobi saya yang hanya untuk tatapan kini akan bertukar sebagai satu perniagaan. Hobi yang pada suatu masa dahulu dianggap sebagai hobi bagi orang-orang kaya ini sebenarnya tidak lagi untuk golongan itu sahaja kerana golongan lain juga sudah mampu memilikinya. Yang penting adalah minat dan kreativiti seseorang.

Saya, hanyalah seorang pelajar dan tinggal di kampung juga mampu memilikinya. Baru-baru ini, saya telah menjual sepokok bonsai yang dipanggil 'celoreng atap' disekitar tempat tinggal saya dengan harga seratus. Memang memeranjatkan orang yang mendengarnya. Ini kerana pokok itu sebenarnya hanyalah pokok yang biasanya kayunya digunakan untuk dibuat 'kayu lada' atau rantingnya hanyalah digunakan untuk memerangkap anak ikan kerapu dipersisir pantai timur(laut cina selatan). Tetapi bagi saya pokok itu lebih bermakna dari itu, nilai kecantikan pokok itu apabila di'bonsai'kan adalah amat tinggi.

Ini adalah kerana beberapa faktor, antaranya ialah kecantikan semulajadi fizikalnya, dan apa yang menambahkan lagi nilainya adalah kerana pokok ini amat sukar untuk hidup setelah diambil dari hutan atau 'rok-rok' yang berdekatan. Peratusan untuk mati adalah lebih tinggi berbanding hidup. Jadi kalau seseorang itu dapat mengekalkan ke'hidup'an pokok itu, maka bertuahlah.

Jadi, kepada sesiapa yang berminat, bolehlah kita berkongsi maklumat di sini.

4 comments:

Nafastari said...

Good start!

hanees sabri said...

its very nice hobby indeed, moreover if u got time to create it into miniature form as it'll fetch a good price,d botanical name for 'corrang atap' is Vitex pubescen.

wanahaf said...

Thank for your information about the name of "celoreng atap". are you find it by yourself or abah?

hanees sabri said...

Actually , abah wrote that comment....