Tuesday, May 11, 2010

Malam Kebudayaan Dan Keusahawanan

Setelah sekian lama IPG Sultan Mizan menyepi, dengan usaha yang telah dijalankan oleh JPP serta AJK Blok Kediaman, akan diadakan satu malam untuk semua warga IPG bergembira dan berhibur dikala kebosanan yang melampau dengan Malam Kebudayaan Dan Keusahawanan. Bagi penulis, ini adalah satu usaha yang amat baik sekali dalam mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara semua warga IPG. Di samping itu juga, ini akan memberi peluang kepada pelajar untuk berhibur dikala hati yang sentiasa tertekan dengan isu-isu yang panas dari pihak atasan. Bagi mereka yang meminati bidang perniagaan pula, mereka boleh menunjukkan bakat mereka dalam meniaga apa sahaja barangan selagi ianya tidak haranm dan halal di sisi syara'.

Penulis yang sememangnya seorang yang sukakan kepada perniagaan sudah tentu tidak akan melepaskan peluang ini untuk mencari duit belanja. Kebetulan penulis menemui seorang rakan yang juga ingin berniaga juga, tetapi memerlukan partner, jadi penulis telah bersetuju untuk menyewa satu tapak jualan pada malam tersebut untuk kami berniaga.

Setelah berbincang, kami telah memutuskan untuk menjual tudung 'bibik' macam tudung indon, pin kartun, jersi piala dunia bola sepak dan madu lebah asli. Perniagaan ini dijalankan secara bersama-sama, modal 50-50, untung 50-50, kerja, sama-sama. Diharap gerai kami akan dikunjungi ramai pelanggan dan membeli sekurang-kurangnya satu barang dar gerai kami. Good luck.

p/s:gambar akan menyusul

2 comments:

Anonymous said...

hehehe..thanks 4 dis story...mmg smgt nk bt bsnes ni..ble jmpe org yg sekepala,sng bt keje..insyaAllah,bsnes akn bjalan lncar & mndapat smbutan nt...sama2 kte doakan ye..hehe..

wanahaf said...

hehe..yeah.. nanti boleh kembangkan lagi ni...